De kop is eraf

14 mei 2012 - Orisson, Frankrijk

Lieve allemaal,

Allereerst heel hartelijk dank voor alle lieve berichtjes, spreuken, brieven, kaarten en andere attenties die ik mocht ontvangen voor mijn reis. Dit gaf me heel veel steun.

Inmiddels ben ik woensdag in alle vroegte met Ruud vertrokken naar Rotterdam door de stromende regen. Tot mijn grote verrassing stond daar Maurits me op te wachten!! Wat lief. Ik had een voorspoedige reis en in Biarritz stond het taxibusje te wachten. Binnen de kortste keren vormde zich een heel groepje om naar st. Jean Pied de Port te gaan. Daar aangekomen zijn we met een heel stel gaan koffie drinken op een terras en daarna begonnen we aan de tocht der tochten! Het was heel warm, steil en heftig. Die middag zijn we tot Orisson gekomen waar we een plaats in de herberg mochten uitzoeken om daarna aan onze eerste pelgrimsmaaltijd te beginnen. Dat werd al gauw een gezellige boel.
De andere ochtend stonden we op pelgrimstijd op, dus 6 uur. Na het ontbijt rugzakken om en gaan! Dwars door de Pyreneeen met harde wind tegen en felle zon  en klimmen maar met die bult op je rug. Het landschap is schitterend en ondanks de zwaarte genoten we op weg naar Roncesvalles, waar we terechtkwamen in een klooster. De voorzieningen daar waren prima! De volgende dag voor dag en dauw op, rugzak die al redelijk begint te wennen om en door een sprookjesachtig bos naar Zurbiri. Flinke afdalingen gedaan over stenige bospaden, maar daar ben ik sneller in dan in klimmen. Morgen lopen we door naar Pamplona. Het weer is ons nog steeds goed gezind.

Lieve allemaal, groetjes. Jullie zijn in mijn gedachten.