Puente la reina

14 mei 2012 - Roncesvalles, Spanje

Hallo allemaal,

Vandaag al om half 1  aangekomen in Puente la reina.  Het lopen zit me al helemaal in de benen en gelukkig heb ik geen last van spierpijn of ander ongemak. Gisteren gelopen van half 8 tot 5 uur en Pamplona doorkruist. Ik besloot er niet te overnachten, want de herberg is er enorm groot. Er slapen daar wel 150 mensen. Daarom doorgelopen naar
volgende plaatsje waar een lieflijke herberg was met lekkere tuin. De camino wordt momenteel druk belopen en het valt me op dat er veel mensen alleen op pad zijn gegaan. Het is leuk dat je na een dag lopen vaak dezelfde mensen weer ontmoet in de volgende herberg. Iedereen loopt in zijn eigen tempo, soms wil je gezelschap, maar vaak ook niet. Vandaag heb ik louter alleen gelopen om mijn gedachten lekker te laten
stromen. Gisteren heb ik uren met een Limburgs stel gelopen. het valt me op dat zoveel mensen je begroeten met een hartelijk: buen camino! De tocht voerde vandaag over een flinke berg met enorme windmolens. Het waaide enorm en de temperatuur was prima. De afdaling was pittig want het pad bestond louter uit losliggende keien. je moet dus goed oppassen waar je loopt.

Tot nu toe vind ik het lopen heerlijk. Je bent meestal midden in de natuur en die is in Navarra prachtig, ik geniet met volle teugen! Het weer zit ook erg mee: goede temperaturen, zon en wind. Heerlijk. En die volle rugzak: die is zwaar maar ik was er vrij snel aan gewend. Ik heb wel moeten wennen aan het organiseren van de spullen. Ik moest steeds zoeken waar alles precies zat, maar je op een gegeven moment maak je er systeem in. En dan het slapen met vreemde mensen op een grote slaapzaal: ook dat was ik snel gewend. Er zijn wel veel lui die al voor donker opstaan en gaan lopen. Zo gek krijgen ze me niet. Ik sta op om half 7, als de meesten al weg zijn en heb dan de  badkamer voor mezelf en hoef niet in de rij te staan voor het toilet. Zo word je steeds handiger. De natuur ´s morgens is prachtig!! Ik geniet van de vogels en de bloemen, de wind en de zon en voel me heel vrij. Het is nog een eindje te gaan naar Santiago de Compostela, maar ik vind het niet bepaald een straf. Misschien komen de baalmomenten nog, maar tot nu toe gaat het prima.

Lieve mensen, saludos de Anne